loading...

آسان بار پل ارتباطي شركت هاي حمل و نقل و رانندگان

آسان بار تخصصي ترين و محبوب ترين سامانه اينترنتي ارائه دهنده خدمات حمل و نقل كالا در سراسر ايران

بازدید : 251
11 زمان : 1399:2

ساعت كار رانندگان حمل بار

رانندگي بيشتر از ده ساعت مجاز نيست و چنانچه راننده مجبور به سفر بيش از ده ساعت بود شركت ها كه اعم از شركت هاي تعاوني،شركت هاي دولتي و شركت هاي خصوصي حمل بار هستند موظفند از راننده كمكي استفاده كنند.

عباس محمود آبادي در مورد برنامه توقف رانندگان حمل بار مي‌گويد

به گفته عباس محمود آبادي معاون دفتر ايمني ترافيك كنترل ساعت كار رانندگان باري و كاميون داران كشور، تمامي رانندگان حمل و نقل و كاميون هاي باري كشوركه طبق تعريف اين قانون در ماده 1 آن فعاليت آنان فقط مربوط به حمل و نقل از طريق جاده بوده است و ظرفيت بارگيري آن ها بيش از 3.5 تن است؛ موظف به رعايت تمامي بندها و قوانين اين دستورالعمل هستند. رانندگي بيشتر از ده ساعت مجاز نيست و چنانچه راننده مجبور به سفر بيش از ده ساعت بود شركت ها كه اعم از شركت هاي تعاوني،شركت هاي دولتي و شركت هاي خصوصي حمل بار موظفند از راننده كمكي استفاده كرده و برنامه زماني توقف رانندگان در محل هاي مناسب را در اختيار آنان قرار دهد.

تحويل تاخوگراف مهرشده

عباس محمود آبادي گفت: شركت هاي حمل و نقل موظف به خودداري از تحويل بار و صدور بارنامه به رانندگان فاقد صلاحيت كه كارت هوشمند و يا دفترچه كار ندارند؛ و همچنين رانندگاني كه طبق ماده 12 قانون رسيدگي به تخلفات محروم از فعاليت هستند و رانندگان فاقد تاخوگراف يا همان سرعت نگار دو سفر آخر و آخرين سفر خالي ناوگان مربوطه هستند، به علاوه موظف به تحويل تعداد كافي صفحه تاخوگراف استاندارد به مهر شركت و دربرگيرنده نام راننده و مشخصات كارت هوشمند و شماره بارنامه به رانندگان هستند.

لزوم مجهز شدن ناوگان‌هاي باري به تاخوگراف

معاون اداره كل ايمني و ترافيك سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با تاكييد بر لزوم مجهز شدن همه ناوگان‌هاي باري به تاخوگراف تا پايان برنامه زمان بندي شده گفت: در مراحل اول تا سوم برنامه زمان‌بندي و طبق ماده هاي 4 و 5 اين دستورالعمل، قرار بود كاميون‌هاي توليدي سال 65 و بالاتر از آن در مدت شش ماه تا يك سال به دستگاه تاخوگراف مجهز شوند و مرحله اول زمان‌بندي طرح نيز به ناوگان باري توليدي سال 81 و به بالا به دليل نصب دستگاه تاخوگراف ازسوي شركت‌هاي توليدكننده تعلق گرفته بود كه اجرا شد.

وظايف رانندگان مشمول طرح ساعت كار رانندگان حمل بار چيست؟

رانندگي بر روي ناوگان باري بدون تاخوگراف بر طبق برنامه زمان بندي تعيين شده مجاز نيست

رانندگان موظف به تنظيم ساعت دستگاه با ساعت رسمي كشور در سفرهاي داراي بار هستند

حتي پس از تحويل بار و دريافتت بارنامه و تا پايان سفر تاخوگراف بايد همراه راننده باشد

رانندگان بايد صفحات تاخوگراف را در درون دستگاه قرار داده و شرايط كاري مختلف مانند بارگيري،سفر و استراحت را روي دستگاه تنظيم كنند

طبق ماده 11، رانندگان حتي موظف به استفاده از تاخوگراف در حين سفرهاي خالي از بار نيز مي باشند و ثبت نام،شماره خودرو و برگ فعاليت،كارت هوشمند،تاريخ،مسافت و مبدا حركت خود بر پشت صفحه ضروري است.

پليس به صورت تصادفي تاخوگراف ها را كنترل مي‌كند

بر طبق ماده 18 پليس موظف است به صورت تصادفي اقدام به كنترل ساعت كار رانندگان از طريق توقف آنان و نيز بررسي صحت و سلامت تاخوگراف ها در طول راه هاي كشور و همچنين اقدام به آن خودرو ها در صورت مشاهده تخلف از سمت راننده و موسسات حمل و نقل، طبق آيين نامه فعاليت شركت ها و موسسات حمل و نقلي با آنان برخورد كند.

ابطال موقت و دائم گواهينامه رانندگان حمل بار در صورت رعايت نكردن ساعات كار مجاز

اين دستورالعمل شامل 5 فصل و 22 ماده بوده كه تمامي رانندگان حمل بار موظف به انجام تمامي مواد و تبصره هاي آن مي باشند و با متخلفان برخورد قانوني به عمل آمده و اقداماتي جدي مانند ابطال موقت يا دائم دفترچه كار و گواهينامه آنان صورت ميگيرد.

ماده‌ي ۱

فرهنگ واژگان اين دستورالعمل به شرح زير است:

الف) وسايل نقليه‌ي عمومي جاده‌اي بار:

به كليه‌ي وسايل نقليه‌ي عمومي جاده‌اي گفته مي‌شود كه فعاليت آن‌ها، فقط، حمل‌ونقل عمومي بار، از طريق جاده است، و ظرفيت بارپذيري آن، بيش از ۵/۳ تن مي‌باشد.

ب) شركت حمل‌ونقل:

كليه‌ي شركت‌ها، موسسات، و نهادهاي دولتي حمل‌ونقل بار، كه در صنعت حمل‌ونقل فعاليت مي‌نمايند، اعم از شركت‌هاي تعاوني، شركت‌هاي دولتي، شركت‌هاي خصوصي، و موسسات حمل‌ونقل بار.

پ) راننده:

هر فردي كه با وسايل نقليه‌ي عمومي بار، راننده‌گي نمايد، و داراي دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) معتبر باشد، خواه اين راننده‌گي براي مدتي كوتاه باشد، خواه به عنوان راننده‌ي كمكي، جهت مواقع نياز، در وسيله مستقر شده باشد.

ت) رانندگي:

مدت زماني است كه راننده، با وسيله‌ي نقليه‌، درحال حركت بوده است، و زمان‌هاي توقف، در طول سفر، هم‌چنين، توقف در مبدا و مقصد را شامل نمي‌شود.

ث) شبانه‌روز:

يك بازه‌ي ۲۴ ساعتي است كه از هر زماني مي‌تواند آغاز شود.

ماده‌ي۲‌

رانندگي وسايل نقليه‌ي عمومي بار، در راه‌ها، فقط در مدت ۱۰ساعت در شبانه‌روز مجاز خواهد بود. درصورتي‌كه، سفر وسيله‌اي بيش از ۱۰ ساعت پيش‌بيني شود ، و موسسه‌ي مربوطه، برنامه‌ي سفر آن را، يك‌سره تنظيم كرده باشدو بايد راننده‌ي كمكي، با وسيله‌ي نقليه همراه آماده كند و نام راننده‌ي كمكي را در برنامه درج كند.

تبصره وسايل نقليه‌ي زير، از شمول اين دستورالعمل مستثنا است:

الف) وسايل نقليه‌ي عمومي بار، كه سرعت مجاز آن‌ها، كمتر از۳۰ كيلومتر برساعت است.

ب) وسايل نقليه‌ي عمومي بار، كه در شرايط بحران، و با مجوز مراجع ذي‌ربط، در عمليات امداد و نجات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

تبصره‌ـ درصورتي‌كه سفر وسايل نقليه، بيش‌از ۱۰ ساعت به طول انجامد، و راننده‌ي كمكي نيز پيش‌بيني نشده باشد، شركت حمل‌ونقل موظف است برنامه‌ي زماني توقف رانندگان در محل‌هاي مناسب را، به‌نحوي كه بيش از ۱۰ساعت كار، در ۲۴ ساعت رخ ندهد، در اختيار راننده قرار دهد.

وظايف شركت هاي حمل و نقل

ماده‌ي ۳

شركت‌هاي حمل‌ونقل، مجاز به تحويل بار، و صدور بارنامه براي رانندهگاني با شرايط زير نيستند:

  • رانندگاني كه دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) خود را همراه ندارند.
  • رانندگاني كه صفحات تاخوگراف مربوط به دو سفر آخري كه داراي بار بوده‌اند را همراه ندارند.
  • رانندگاني كه صفحات تاخوگراف مربوط به سفرهاي خالي پس از سفرهاي داراي بار، مربوط به بند (ب) را همراه ندارند.
  • رانندگاني كه براساس ماده‌ي ۲، اين دستورالعمل، مجاز به راننده‌گي نيستند.

ماده‌ي ۴

شركت حمل‌ونقل بايد صفحات تاخوگراف را به‌منظور حصول اطمينان از تحويل صحيح صفحات تا خوگراف، توسط راننده ذكر شده كند.

ماده‌ي ۵

شركت‌هاي حمل‌ونقل، مجاز به تحويل بار، و صدور بارنامه، براي وسايل نقليه‌ي زير نيستند:

الف) وسايل نقليه‌اي كه مجهز به دستگاه تاخوگراف نيست.

ب) وسايل نقليه‌اي كه دستگاه تاخوگراف آن‌ها، داراي نقص فني است.

پ) وسايل نقليه‌اي كه تاريخ انقضاي كارت معاينه‌ي تاخوگراف آن‌ها گذشته است.

ت) وسايل نقليه‌اي كه مهر و موم دستگاه تاخوگراف آن‌ها باز شده است.

تبصره ـ برنامه‌ي تجهيز وسايل نقليه، به دستگاه تاخوگراف، به‌شرح زير است:

الف) وسايل نقليه‌ي توليد سال ۱۳۸۱ و پس از آن، ۳ ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

ب) وسايل نقليه‌ي توليدشده در سال‌هاي ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، ۶ ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

پ) وسايل نقليه‌ي توليدشده در سال‌هاي ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۵، ۹ ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

ت) وسايل نقليه‌ي توليد سال‌هاي ۱۳۶۵ وبيش از آن، ۱۲ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

ماده‌ي ۶

شركت حمل‌ونقل موظف است در آغاز سفر، به تعداد كافي، صفحه‌ي تاخوگراف استاندارد كه موارد زير به‌صورت خوانا، بر روي تمامي آن ها ثبت شده است را به مهر شركت ممهور و به راننده تحويل دهد.

الف) نام راننده

ب) شماره‌ي دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند)

پ) شماره‌ي بارنامه

ت) تعداد صفحات تاخوگراف تحويل‌شده به راننده، و شماره‌ي هر صفحه، با درج تاريخ استفاده.

تبصره‌ي يكـ صفحات استاندارد، بايد براساس كارت معاينه‌ي تاخوگراف انتخاب شوند.

تبصره‌ي دوـ درصورت وجود بيش از يك راننده، در وسيله‌ي نقليه، بايد براي هريك، به‌صورت جداگانه، به‌تعداد كافي، صفحه‌ي تاخوگراف تامين، و با رعايت شرايط، در اختيار رانند گان قرار گيرد.


ماده‌ي ۷

شركت حمل‌ونقل بايد:

1.شماره‌ي بارنامه

2.شماره‌ي خودرو

3.تاريخ و ساعت صدور

4.و مبدا و مقصد سفر را در دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) راننده ثبت كنند. درصورت وجود بيش از يك راننده، اين اطلاعات، بايد در دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) تمامي راننده‌گان ثبت شود.

وظايف راننده

ماده‌ي ۸

هيچ راننده‌اي نبايد با وسيله‌ي نقليه‌ي عمومي بار، كه براساس تبصره‌ي ماده‌ي ۵، مجهز به تاخوگراف نيست، رانندگي كند.

ماده‌ي ۹

رانندگان، موظف هستند تا ساعت دستگاه را، با ساعت رسمي كشور تنظيم كرده و صفحه را به‌گونه‌اي در دستگاه قرار دهند كه ساعت به‌شكلي درست بر صفحه ثبت گردد.

ماده‌ي ۱۰

رانندگان، موظف هستند تا در سفرهاي داراي بار، بلافاصله پس از تحويل بار و دريافت بارنامه و در تمام شرايط كاري تا پايان سفر، صفحات تحويل‌شده توسط شركت حمل‌ونقل را درون دستگاه قرار داده و با توجه به شرايط كاري(بارگيري، رانندگي و استراحت) دستگاه را تنظيم كنند.

ماده‌ي ۱۱

رانندگان موظف هستند تا در سفرهاي خالي و در هنگام رانندگي از صفحه‌ي تاخوگراف استفاده كنند. در اين شرايط، راننده بايد نام، شماره‌ي خودرو، دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) ، تاريخ، مسافت، و مبدا حركت خود را، بر پشت صفحه درج كند.

ماده‌ي ۱۲

رانندگان، موظف هستند تا علاوه بر دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند)، بارنامه، و تمام صفحات تاخوگراف مربوط به سفر جاري، صفحات تاخوگراف مربوط به ۳ سفر قبلي و نيز سفرهاي خالي بين آن‌ها را هم به‌همراه داشته باشند و در هنگام درخواست مراجع ذي‌صلاح آن‌ها را ارائه كنند.

ماده‌ي ۱۳

رانندگان موظف هستند تا درصورت خرابي دستگاه تاخوگراف يا ثبت نادرست اطلاعات توسط دستگاه ساعت كاري خود را بر پشت صفحه‌ي تاخوگراف در جدول مربوط ثبت كنند.

تبصره ـ حداكثر مهلت زماني براي رفع نقص دستگاه تاخوگراف، يك هفته است . با اين وجود، تحويل بار، و صدور بارنامه‌ي جديد براي وسيله‌ي نقليه، مستلزم رفع نقص دستگاه است.


براي مشاهده نامه رسمي اين دستور عمل، فايل زير را مشاهده كنيد

ساعت كار رانندگان حمل بار

رانندگي بيشتر از ده ساعت مجاز نيست و چنانچه راننده مجبور به سفر بيش از ده ساعت بود شركت ها كه اعم از شركت هاي تعاوني،شركت هاي دولتي و شركت هاي خصوصي حمل بار هستند موظفند از راننده كمكي استفاده كنند.

عباس محمود آبادي در مورد برنامه توقف رانندگان حمل بار مي‌گويد

به گفته عباس محمود آبادي معاون دفتر ايمني ترافيك كنترل ساعت كار رانندگان باري و كاميون داران كشور، تمامي رانندگان حمل و نقل و كاميون هاي باري كشوركه طبق تعريف اين قانون در ماده 1 آن فعاليت آنان فقط مربوط به حمل و نقل از طريق جاده بوده است و ظرفيت بارگيري آن ها بيش از 3.5 تن است؛ موظف به رعايت تمامي بندها و قوانين اين دستورالعمل هستند. رانندگي بيشتر از ده ساعت مجاز نيست و چنانچه راننده مجبور به سفر بيش از ده ساعت بود شركت ها كه اعم از شركت هاي تعاوني،شركت هاي دولتي و شركت هاي خصوصي حمل بار موظفند از راننده كمكي استفاده كرده و برنامه زماني توقف رانندگان در محل هاي مناسب را در اختيار آنان قرار دهد.

تحويل تاخوگراف مهرشده

عباس محمود آبادي گفت: شركت هاي حمل و نقل موظف به خودداري از تحويل بار و صدور بارنامه به رانندگان فاقد صلاحيت كه كارت هوشمند و يا دفترچه كار ندارند؛ و همچنين رانندگاني كه طبق ماده 12 قانون رسيدگي به تخلفات محروم از فعاليت هستند و رانندگان فاقد تاخوگراف يا همان سرعت نگار دو سفر آخر و آخرين سفر خالي ناوگان مربوطه هستند، به علاوه موظف به تحويل تعداد كافي صفحه تاخوگراف استاندارد به مهر شركت و دربرگيرنده نام راننده و مشخصات كارت هوشمند و شماره بارنامه به رانندگان هستند.

لزوم مجهز شدن ناوگان‌هاي باري به تاخوگراف

معاون اداره كل ايمني و ترافيك سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با تاكييد بر لزوم مجهز شدن همه ناوگان‌هاي باري به تاخوگراف تا پايان برنامه زمان بندي شده گفت: در مراحل اول تا سوم برنامه زمان‌بندي و طبق ماده هاي 4 و 5 اين دستورالعمل، قرار بود كاميون‌هاي توليدي سال 65 و بالاتر از آن در مدت شش ماه تا يك سال به دستگاه تاخوگراف مجهز شوند و مرحله اول زمان‌بندي طرح نيز به ناوگان باري توليدي سال 81 و به بالا به دليل نصب دستگاه تاخوگراف ازسوي شركت‌هاي توليدكننده تعلق گرفته بود كه اجرا شد.

وظايف رانندگان مشمول طرح ساعت كار رانندگان حمل بار چيست؟

رانندگي بر روي ناوگان باري بدون تاخوگراف بر طبق برنامه زمان بندي تعيين شده مجاز نيست

رانندگان موظف به تنظيم ساعت دستگاه با ساعت رسمي كشور در سفرهاي داراي بار هستند

حتي پس از تحويل بار و دريافتت بارنامه و تا پايان سفر تاخوگراف بايد همراه راننده باشد

رانندگان بايد صفحات تاخوگراف را در درون دستگاه قرار داده و شرايط كاري مختلف مانند بارگيري،سفر و استراحت را روي دستگاه تنظيم كنند

طبق ماده 11، رانندگان حتي موظف به استفاده از تاخوگراف در حين سفرهاي خالي از بار نيز مي باشند و ثبت نام،شماره خودرو و برگ فعاليت،كارت هوشمند،تاريخ،مسافت و مبدا حركت خود بر پشت صفحه ضروري است.

پليس به صورت تصادفي تاخوگراف ها را كنترل مي‌كند

بر طبق ماده 18 پليس موظف است به صورت تصادفي اقدام به كنترل ساعت كار رانندگان از طريق توقف آنان و نيز بررسي صحت و سلامت تاخوگراف ها در طول راه هاي كشور و همچنين اقدام به آن خودرو ها در صورت مشاهده تخلف از سمت راننده و موسسات حمل و نقل، طبق آيين نامه فعاليت شركت ها و موسسات حمل و نقلي با آنان برخورد كند.

ابطال موقت و دائم گواهينامه رانندگان حمل بار در صورت رعايت نكردن ساعات كار مجاز

اين دستورالعمل شامل 5 فصل و 22 ماده بوده كه تمامي رانندگان حمل بار موظف به انجام تمامي مواد و تبصره هاي آن مي باشند و با متخلفان برخورد قانوني به عمل آمده و اقداماتي جدي مانند ابطال موقت يا دائم دفترچه كار و گواهينامه آنان صورت ميگيرد.

ماده‌ي ۱

فرهنگ واژگان اين دستورالعمل به شرح زير است:

الف) وسايل نقليه‌ي عمومي جاده‌اي بار:

به كليه‌ي وسايل نقليه‌ي عمومي جاده‌اي گفته مي‌شود كه فعاليت آن‌ها، فقط، حمل‌ونقل عمومي بار، از طريق جاده است، و ظرفيت بارپذيري آن، بيش از ۵/۳ تن مي‌باشد.

ب) شركت حمل‌ونقل:

كليه‌ي شركت‌ها، موسسات، و نهادهاي دولتي حمل‌ونقل بار، كه در صنعت حمل‌ونقل فعاليت مي‌نمايند، اعم از شركت‌هاي تعاوني، شركت‌هاي دولتي، شركت‌هاي خصوصي، و موسسات حمل‌ونقل بار.

پ) راننده:

هر فردي كه با وسايل نقليه‌ي عمومي بار، راننده‌گي نمايد، و داراي دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) معتبر باشد، خواه اين راننده‌گي براي مدتي كوتاه باشد، خواه به عنوان راننده‌ي كمكي، جهت مواقع نياز، در وسيله مستقر شده باشد.

ت) رانندگي:

مدت زماني است كه راننده، با وسيله‌ي نقليه‌، درحال حركت بوده است، و زمان‌هاي توقف، در طول سفر، هم‌چنين، توقف در مبدا و مقصد را شامل نمي‌شود.

ث) شبانه‌روز:

يك بازه‌ي ۲۴ ساعتي است كه از هر زماني مي‌تواند آغاز شود.

ماده‌ي۲‌

رانندگي وسايل نقليه‌ي عمومي بار، در راه‌ها، فقط در مدت ۱۰ساعت در شبانه‌روز مجاز خواهد بود. درصورتي‌كه، سفر وسيله‌اي بيش از ۱۰ ساعت پيش‌بيني شود ، و موسسه‌ي مربوطه، برنامه‌ي سفر آن را، يك‌سره تنظيم كرده باشدو بايد راننده‌ي كمكي، با وسيله‌ي نقليه همراه آماده كند و نام راننده‌ي كمكي را در برنامه درج كند.

تبصره وسايل نقليه‌ي زير، از شمول اين دستورالعمل مستثنا است:

الف) وسايل نقليه‌ي عمومي بار، كه سرعت مجاز آن‌ها، كمتر از۳۰ كيلومتر برساعت است.

ب) وسايل نقليه‌ي عمومي بار، كه در شرايط بحران، و با مجوز مراجع ذي‌ربط، در عمليات امداد و نجات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

تبصره‌ـ درصورتي‌كه سفر وسايل نقليه، بيش‌از ۱۰ ساعت به طول انجامد، و راننده‌ي كمكي نيز پيش‌بيني نشده باشد، شركت حمل‌ونقل موظف است برنامه‌ي زماني توقف رانندگان در محل‌هاي مناسب را، به‌نحوي كه بيش از ۱۰ساعت كار، در ۲۴ ساعت رخ ندهد، در اختيار راننده قرار دهد.

وظايف شركت هاي حمل و نقل

ماده‌ي ۳

شركت‌هاي حمل‌ونقل، مجاز به تحويل بار، و صدور بارنامه براي رانندهگاني با شرايط زير نيستند:

  • رانندگاني كه دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) خود را همراه ندارند.
  • رانندگاني كه صفحات تاخوگراف مربوط به دو سفر آخري كه داراي بار بوده‌اند را همراه ندارند.
  • رانندگاني كه صفحات تاخوگراف مربوط به سفرهاي خالي پس از سفرهاي داراي بار، مربوط به بند (ب) را همراه ندارند.
  • رانندگاني كه براساس ماده‌ي ۲، اين دستورالعمل، مجاز به راننده‌گي نيستند.

ماده‌ي ۴

شركت حمل‌ونقل بايد صفحات تاخوگراف را به‌منظور حصول اطمينان از تحويل صحيح صفحات تا خوگراف، توسط راننده ذكر شده كند.

ماده‌ي ۵

شركت‌هاي حمل‌ونقل، مجاز به تحويل بار، و صدور بارنامه، براي وسايل نقليه‌ي زير نيستند:

الف) وسايل نقليه‌اي كه مجهز به دستگاه تاخوگراف نيست.

ب) وسايل نقليه‌اي كه دستگاه تاخوگراف آن‌ها، داراي نقص فني است.

پ) وسايل نقليه‌اي كه تاريخ انقضاي كارت معاينه‌ي تاخوگراف آن‌ها گذشته است.

ت) وسايل نقليه‌اي كه مهر و موم دستگاه تاخوگراف آن‌ها باز شده است.

تبصره ـ برنامه‌ي تجهيز وسايل نقليه، به دستگاه تاخوگراف، به‌شرح زير است:

الف) وسايل نقليه‌ي توليد سال ۱۳۸۱ و پس از آن، ۳ ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

ب) وسايل نقليه‌ي توليدشده در سال‌هاي ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، ۶ ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

پ) وسايل نقليه‌ي توليدشده در سال‌هاي ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۵، ۹ ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

ت) وسايل نقليه‌ي توليد سال‌هاي ۱۳۶۵ وبيش از آن، ۱۲ماه پس از تاريخ ابلاغ دستورالعمل

ماده‌ي ۶

شركت حمل‌ونقل موظف است در آغاز سفر، به تعداد كافي، صفحه‌ي تاخوگراف استاندارد كه موارد زير به‌صورت خوانا، بر روي تمامي آن ها ثبت شده است را به مهر شركت ممهور و به راننده تحويل دهد.

الف) نام راننده

ب) شماره‌ي دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند)

پ) شماره‌ي بارنامه

ت) تعداد صفحات تاخوگراف تحويل‌شده به راننده، و شماره‌ي هر صفحه، با درج تاريخ استفاده.

تبصره‌ي يكـ صفحات استاندارد، بايد براساس كارت معاينه‌ي تاخوگراف انتخاب شوند.

تبصره‌ي دوـ درصورت وجود بيش از يك راننده، در وسيله‌ي نقليه، بايد براي هريك، به‌صورت جداگانه، به‌تعداد كافي، صفحه‌ي تاخوگراف تامين، و با رعايت شرايط، در اختيار رانند گان قرار گيرد.


ماده‌ي ۷

شركت حمل‌ونقل بايد:

1.شماره‌ي بارنامه

2.شماره‌ي خودرو

3.تاريخ و ساعت صدور

4.و مبدا و مقصد سفر را در دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) راننده ثبت كنند. درصورت وجود بيش از يك راننده، اين اطلاعات، بايد در دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) تمامي راننده‌گان ثبت شود.

وظايف راننده

ماده‌ي ۸

هيچ راننده‌اي نبايد با وسيله‌ي نقليه‌ي عمومي بار، كه براساس تبصره‌ي ماده‌ي ۵، مجهز به تاخوگراف نيست، رانندگي كند.

ماده‌ي ۹

رانندگان، موظف هستند تا ساعت دستگاه را، با ساعت رسمي كشور تنظيم كرده و صفحه را به‌گونه‌اي در دستگاه قرار دهند كه ساعت به‌شكلي درست بر صفحه ثبت گردد.

ماده‌ي ۱۰

رانندگان، موظف هستند تا در سفرهاي داراي بار، بلافاصله پس از تحويل بار و دريافت بارنامه و در تمام شرايط كاري تا پايان سفر، صفحات تحويل‌شده توسط شركت حمل‌ونقل را درون دستگاه قرار داده و با توجه به شرايط كاري(بارگيري، رانندگي و استراحت) دستگاه را تنظيم كنند.

ماده‌ي ۱۱

رانندگان موظف هستند تا در سفرهاي خالي و در هنگام رانندگي از صفحه‌ي تاخوگراف استفاده كنند. در اين شرايط، راننده بايد نام، شماره‌ي خودرو، دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند) ، تاريخ، مسافت، و مبدا حركت خود را، بر پشت صفحه درج كند.

ماده‌ي ۱۲

رانندگان، موظف هستند تا علاوه بر دفترچه‌ي كار (كارت هوشمند)، بارنامه، و تمام صفحات تاخوگراف مربوط به سفر جاري، صفحات تاخوگراف مربوط به ۳ سفر قبلي و نيز سفرهاي خالي بين آن‌ها را هم به‌همراه داشته باشند و در هنگام درخواست مراجع ذي‌صلاح آن‌ها را ارائه كنند.

ماده‌ي ۱۳

رانندگان موظف هستند تا درصورت خرابي دستگاه تاخوگراف يا ثبت نادرست اطلاعات توسط دستگاه ساعت كاري خود را بر پشت صفحه‌ي تاخوگراف در جدول مربوط ثبت كنند.

تبصره ـ حداكثر مهلت زماني براي رفع نقص دستگاه تاخوگراف، يك هفته است . با اين وجود، تحويل بار، و صدور بارنامه‌ي جديد براي وسيله‌ي نقليه، مستلزم رفع نقص دستگاه است.


براي مشاهده نامه رسمي اين دستور عمل، فايل زير را مشاهده كنيد

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 18

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • بازدید امروز : 84
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 235
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 508
  • بازدید ماه : 784
  • بازدید سال : 4048
  • بازدید کلی : 126417
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی